Uppgiften ligger även i Sharepoint!
Inlämningsuppgift, lämnas in senast v.21 eller v.22 (beroende på grupp)
Inlämningsuppgift, lämnas in senast v.21 eller v.22 (beroende på grupp)
Maila svaren till linda.nyman@boden.se
1. Vad är skillnaden mellan
reklam och konsumentinformation?
2. Vad använder företagen för
knep för att sälja sina produkter?
3. Vad är en kassabok och
varför den är bra att använda?
4. Hur kan man spara sina
pengar och varför är det bra?
5. Vad händer om jag inte
betalar räkningar i tid?
6. Ge exempel på en måltid
till en vegetarian (tänk på hälsa, miljö och ekonomi)
7. Ge exempel på en måltid
till en som tränar 6 dagar/vecka (tänk på hälsa, miljö och ekonomi)
Hälsa – tänk på våra olika
näringsämnen (kolhydrater, fett, protein, vitaminer och mineraler),
tallriksmodellen och matcirkeln
Ekonomi – dyrare varor eller
billigare, hur tänker du?
Miljö – vi kan äta och handla
olika beroende på hur miljövänlig vi vill vara. På lektionerna har vi pratat om
säsongsvaror, våra olika miljömärkningar tex. Krav, ekologiskt, fair trade
…förmågan att resonera om
varierade och balanserade måltider
…förmågan att resonera om hur
konsumtion och privatekonomi hör ihop
…förmåga att resonera om
skillnader mellan reklam och konsumtion
Kunskapskrav
Hem-
och konsumentkunskap - Årskurs 4-6
E-nivå
|
C-nivå
|
A-nivå
|
Därutöver
kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade
måltider.
|
Därutöver
kan eleven föra utvecklade resonemang om varierade och balanserade
måltider.
|
Därutöver
kan eleven föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade
måltider.
|
Eleven
kan föra enkla resonemang om relationen mellan konsumtion och
privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna
utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
|
Eleven
kan föra utvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och
privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna
utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
|
Eleven
kan föra välutvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och
privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna
utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
|
Dessutom
för eleven enkla resonemang om skillnader mellan reklam och
konsumentinformation.
|
Dessutom
för eleven utvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och
konsumentinformation.
|
Dessutom
för eleven välutvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och
konsumentinformation.
|