tisdag 9 maj 2017

Inlämningsuppgift hem- och konsumentkunskap

Uppgiften ligger även i Sharepoint!

Inlämningsuppgift, lämnas in senast v.21 eller v.22 (beroende på grupp)

Maila svaren till linda.nyman@boden.se

1. Vad är skillnaden mellan reklam och konsumentinformation?

2. Vad använder företagen för knep för att sälja sina produkter?

3. Vad är en kassabok och varför den är bra att använda?

4. Hur kan man spara sina pengar och varför är det bra?

5. Vad händer om jag inte betalar räkningar i tid?

6. Ge exempel på en måltid till en vegetarian (tänk på hälsa, miljö och ekonomi)

7. Ge exempel på en måltid till en som tränar 6 dagar/vecka (tänk på hälsa, miljö och ekonomi)



Hälsa – tänk på våra olika näringsämnen (kolhydrater, fett, protein, vitaminer och mineraler), tallriksmodellen och matcirkeln
Ekonomi – dyrare varor eller billigare, hur tänker du?
Miljö – vi kan äta och handla olika beroende på hur miljövänlig vi vill vara. På lektionerna har vi pratat om säsongsvaror, våra olika miljömärkningar tex. Krav, ekologiskt, fair trade




…förmågan att resonera om varierade och balanserade måltider
…förmågan att resonera om hur konsumtion och privatekonomi hör ihop
…förmåga att resonera om skillnader mellan reklam och konsumtion





Kunskapskrav
Hem- och konsumentkunskap - Årskurs 4-6
E-nivå
C-nivå
A-nivå
Därutöver kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider.
Därutöver kan eleven föra utvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.
Därutöver kan eleven föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.
Eleven kan föra enkla resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
Eleven kan föra utvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
Eleven kan föra välutvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
Dessutom för eleven enkla resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.